tisdag 18 december 2012

14. Darin - Astrologen


14. Darin - Astrologen {spotify/youtube}
från Tv-programmet Så mycket bättre (TV4)

 Jag tror att det här är den mest otippade låten på årets lista. Hade någon sagt för ett år sedan att jag skulle tycka Darin gjort en av årets låtar så hade jag nog bara skrattat. Det är väl kanske ett tecken på att svennefaktorn gått upp det senaste året, ha ha.
 Som många andra i vårt avlånga land så har jag följt TV-programmet Så mycket bättre. När programserien började så tänkte jag, "vad gör Darin i det här programmet?". Jag tänkte att han bara var en idolprodukt och hade helt förbisett att killen har utvecklats en hel del sedan han var med i programmet idol. Att han producerar och skriver mycket av sin musik var för mig okänt tidigare. Att han sedan också varit den som levererat bäst i programmet med konkurrenter som bla Pugh och Olle Ljungström säger en hel del.
 Hans version av Magnus Ugglas klassiska Astrologen från 1983 är en episk powerballad som bara får en att tappa hakan. Att Darin kan få en Ugglalåt att lyfta till oanade höjder är något man bara måste lyssna på oavsett vad man har tyckt om vare sig Darin eller Uggla tidigare. Har du av någon anledning missat den här låten så är det dags att lyssna nu.

Inga kommentarer: