torsdag 25 september 2008

Motor City Yeah! :(



För ett tag sedan lade jag upp ett hyllningsinlägg till motown. Jag visade upp mina nya motown-tatuering på bild och lade upp flera klassiker för nedladdning. Det är inte ofta folk som läser min blogg brukar kommentera, men det kom direkt några fina kommentarer. Jag kände mig så nöjd med mitt bidrag. Jag skrev lite om låtarna och artisterna och min kärlek till motown...
Och så plötsligt.. Plötsligt är hela det långa inlägget borta. Jävla google-maffian tar borta hela inlägget utan förvarning eller nåt. "Ja, men du hade ju lagt upp låtar att ladda ner" kanske vissa tänker. Hade det handlat om en helt ny skiva och jag lade ut ett helt album för nedladdning så hade jag verkligen förstått det. Jag hade tom förstått om de tagit bort hela min blogg då. Här handlar det dock om gamla klassiker som motown redan mjölkat ur allt de kan. Vissa gamla bortglömda pärlor som de flesta faktiskt aldrig får höra under sin livstid. En hyllning till en tid som var. Det enda som motown hade kunnat förlora på detta var INGENTING. De hade kanske dock kunnat vinna en eller annan lyssnare som kanske hade gått och köpt en samlingsskiva. Skivbolagen känner sig inte döda ännu så de måste ta död på sig själva mer och mer och långsammare och långsammare tills alla fans och musiklyssnare kräks på det hela.
Trots att jag idag kan känna en oerhörd avsmak för det Motown har blivit (det heter ju Universal Motown sedan de blev uppköpta numera) så kommer jag aldrig sluta älska det som motown en gång var. Det som gav inspiration åt så mycket annan musik som kom därefter och som byggde broar mellan människor av alla de slag. Kalla mig romantiker eller bakåtsträvare, jag lyssnar mycket hellre på Marvin Gaye än Usher any day of the week.

Inga kommentarer: