torsdag 25 september 2008

Nere med punken del 1: Svensk punk

Jag var aldrig punkare i mina tonår, jag gick aldrig i nitar och har aldrig haft en tuppkam. Det närmaste kom jag när några av grabbarna i skolan skulle jävlas när de rakade av mig håret och lämnade kvar tre patetiska dreads mitt på huvet. Jag förstod det aldrig då, jag tyckte det bara att det mest var pubertalt. Det var tuffare att lyssna på 2Pac, Snoop och KLF. Det tycker jag i och för sig fortfarande. Jag hade nog inte gjort annorlunda om jag fått göra om det, men. Visst har jag lyssnat på en del punk genom åren men nu har jag fastnat i punkträsket lite för länge för mitt eget bästa så jag tänkte att jag delar med mig av det och ser vad som händer. Ni som är hängivna punkhuven kommer väl inte hoppa så högt åt dessa låtar, men för er andra som kanske inte lyssnat så mycket på denna genre innan har en hel del fint att se fram emot.



Ebba Grön - Vad pojkar vill ha /zshare
inspelad 1982 från cd-boxen Boxen (Mistlur, 1998)

Ebba Grön - Beväpna er /zshare
från albumet We're Only In It For The Drugs (Mistlur, 1979)



Kriminella Gitarrer - Vårdad klädsel /zshare
från sjuan Vårdad klädsel (Kloaak, 1978)



Rävjunk - Bohman, Bohman /zshare
från sjuan Bohman, Bohman (Subverkivbolaget, 1979)



The Rude Kids - Raggare Is A Bunch Of Motherfuckers /zshare
från sjuan Raggare Is A Bunch Of Motherfuckers (Polydor, 1978)



Grisen Skriker - 1000 Punks /zshare
från sjuan Grisen Skriker's EP (Silence, 1979)



KSMB - Dörrterror /zshare
från albumet Aktion (MNW, 1980)

Inga kommentarer: