fredag 17 oktober 2008

Promised Land



För ca tio år sen började jag att lyssna på mycket musik som jag tidigare förbisett. Jag antar att jag törstade efter musik med positiv energi helt enkelt. Som en skänk från ovan blev jag introducerad till disco och tidig house. En av mina absoluta favoriter har sedan dess varit Joe Smooths klassiker Promised Land där han sjunger om att vi kommer att nå till det förlovade landet utan bråk och våld. Jag kan föreställa mig hur det kunde ha känts att dansa i ett gammalt lagerhus i Chicago i slutet av åttiotalet och höra den i ett fett ljudsystem som om det inte fanns någon morgondag.
Att Style Council med Paul Weller i spetsen två år senare gjorde en grym coverversion av den hjälpte till att lyfta upp den till kultstatus ännu en liten bit och har väl också bidragit till att popsnörena fått sig en lektion i housemusik.
Nu har även en kille som heter Findlay Brown gjort en version av Promised Land. En helt underbar version som låter väldigt likt José Gonzalez. Och vem har gjort remixen om inte just Pilooski. Kan det bli bättre än så här? Nej, inte just nu iallafall.

Joe Smooth Inc. featuring Anthony Thomas - Promised Land /speedy share
från tolvan The Promised Land (D.J. International, 1987)

The Style Council - Promised Land (Longer Version) /speedy share
från tolvan Promised Land (Polydor, 1989)

Findlay Brown - Promised Land /direct link
från bloggen http://www.pinglewood.com/

Findlay Brown - Promised Land (Pilooski Edit) /direct link
från bloggen http://www.pinglewood.com/

Inga kommentarer: